Chociaż stworzenie CV może wydawać się proste, w gruncie rzeczy napisanie dobrego życiorysu, nie jest wcale takim łatwym zadaniem. Co więc należy zrobić, aby Twoje CV było kartą przetargową do wymarzonej pracy?

Stwórz robocze CV

Na dobry początek zrób wersję roboczą CV, to znaczy wypisz w jednym miejscu całe swoje doświadczenie zawodowe, wykształcenie, wszystkie kursy i szkolenia jakie odbyłeś. Dzięki temu nie będziesz musiał szukać tych informacji, kiedy będą Ci potrzebne. Następnie wymień swoje osiągnięcia zawodowe, umiejętności oraz zainteresowania. Na tym etapie niczym się nie przejmuj, po prostu pisz wszystko, co Ci przychodzi do głowy.

Jaki rodzaj CV wybrać?

Istnieje wiele wzorów CV. W internecie możesz znaleźć ich mnóstwo. W tym gąszczu informacji zastanawiasz się zapewne: „Który wzór wybrać?”. CV można podzielić na trzy główne rodzaje:

  1. Chronologiczne
  2. Funkcjonalne
  3. Niekonwencjonalne

CV chronologiczne

To najbardziej popularne CV i najczęściej stosowane. Zapewne jego struktura jest Ci znana, zazwyczaj składa się ono z następujących sekcji:

  • Dane osobowe
  • Doświadczenie zawodowe
  • Wykształcenie
  • Kursy, szkolenia
  • Umiejętności
  • Zainteresowania

W takim CV „królują” daty. Zdobyte doświadczenie jest wymieniane w odwrotnej kolejności –  na górze znajduje się informacja o ostatnim miejscu zatrudnienia, a poniżej wypisane są kolejne stanowiska. To samo dotyczy wykształcenia oraz innych informacji.

Takie CV jednak nie dla każdego jest dobre. Chronologiczne przedstawienie swojego życiorysu zawodowego może być niekorzystne dla osób, które miały przerwy w zatrudnieniu, pracowały na wielu różnych stanowiskach bądź chcą zmienić pracę na całkiem inną. Jeśli wymienione w CV stanowiska będą znacząco odbiegać od tego, o które się ubiegasz, rekruter może odrzucić Twoją aplikację.  Również dla osób, które dopiero wchodzą na rynek pracy i nie mogą się pochwalić doświadczeniem zawodowym nie jest to najlepsze rozwiązanie.

CV funkcjonalne

Ten rodzaj CV jest mniej popularny, aczkolwiek coraz częściej widywany. W tym przypadku główną rolę odgrywają nasze umiejętności i osiągnięcia. Przykładowa struktura CV funkcjonalnego może wyglądać tak:

  • Dane osobowe
  • Podsumowanie zawodowe
  • Osiągnięcia
  • Umiejętności
  • Przebieg pracy zawodowej
  • Wykształcenie
  • Zainteresowania

Takie CV może być dobre dla osób, które dopiero wchodzą na rynek pracy, mają luki w zatrudnieniu lub chcą zmienić pracę na całkiem inną. Po taki rodzaj życiorysu sięgają również osoby, mające spore doświadczenie na wielu podobnych stanowiskach, starające się uniknąć zbędnych powtórzeń. W funkcjonalnym CV najważniejsze jest przede wszystkim to, co potrafisz i to, co masz do zaoferowania pracodawcy, a doświadczenie oraz wykształcenie znajdują się na drugim planie.

CV niekonwencjonalne

Zazwyczaj stosowane przez reprezentantów tak zwanych kreatywnych zawodów. Przykładem niekonwencjonalnego CV jest przedstawienie swoich prac w formie portfolio. Może to być stworzona przez siebie strona internetowa, ciekawa grafika, nagranie itd. Dobór metody zależy przede wszystkim od wykonywanej profesji oraz oczekiwań pracodawcy. Jeżeli na stanowisko, na które aplikujesz wymagana jest kreatywność,  to ten rodzaj CV jest warty rozważenia. Uważaj jednak, aby nie przesadzić, żadna przesada nie jest dobra.

Przede wszystkim konkret

Kiedy już zdecydujesz, jaki rodzaj CV jest odpowiedni dla Ciebie, pora przystąpić do pisania! Jeśli wcześniej przygotowałeś swoje „robocze” CV, to już połowa sukcesu. Teraz wystarczy je tylko przeredagować i ładnie „sprzedać” . Tak, tak sprzedać 😉. CV można przyrównać do reklamy produktu. Tym „produktem” jesteś Ty, a raczej Twoje kompetencje, które chcesz, aby pracodawca „kupił”.  Czym charakteryzują się reklamy? Są krótkie.  Jak stwierdził John Middleton:

„CV to produkt marketingowy, a nie spowiedź (…). Dlatego zamieść w nim tyle informacji, żeby wzbudzić zainteresowanie, a nie tak dużo, żeby zanudzić czytającego”.

I to jest sedno CV marketingu: konkret, a nie „lanie wody”.

Widziałam naprawdę sporo CV-elaboratów. Wielu osobom wydaje się, że im więcej podadzą informacji, tym lepiej. Otóż, nieprawda! Rekruter na przejrzenie CV poświęca kilka sekund! Istnieje zatem ryzyko, że w gąszczu informacji nie zauważy tych najistotniejszych. Ty musisz mu to zadanie ułatwić.

Poza tym, że reklama jest krótka, dostosowana jest również do adresata. Inaczej wygląda reklama zabawek dla dzieci, a inaczej lekarstw. Tak samo Ty powinieneś dostosować swoje CV do oczekiwań pracodawcy i wyeksponować te umiejętności i doświadczenia, które spełniają jego wymagania. Żeby osiągnąć ten efekt, najlepiej jest umieścić najistotniejsze informacje na samym początku CV.

Przerost treści nad formą

Wiele osób, pragnąc wyróżnić się z tłumu, ozdabia swoje CV. Nie ma w tym nic złego, jeśli jest to zrobione z umiarem.  Jednak najważniejsza w CV jest treść i to ona powinna mieć pierwszeństwo. Dlatego ważne jest, aby CV było czytelne. Dobrym zabiegiem, służącym podkreśleniu ważnych informacji jest stosowanie wytłuszczonego druku. Tekst stanie się czytelniejszy, gdy użyjesz bezszeryfowej czcionki. Przykładem takiej czcionki, jest np. Arial. CV zazwyczaj powinno mieścić się na jednej lub dwóch stronach. Jeśli Twoje CV jest dłuższe, zastanów się, czy wszystkie podane w nim informacje są naprawdę istotne.

Diabeł tkwi w szczegółach

Gdy Twoje CV jest  już gotowe, zapisz plik w formacie PDF. Nie chcesz chyba, żeby Twoje dopieszczone CV, nad którym się tyle napracowałeś, „rozjechało” się.  Zadbaj również o to, aby nazwa pliku była profesjonalna. Najlepiej po prostu nazwać go: „Imię i Nazwisko CV”.

To jeszcze nie wszystko

O tym, jak napisać CV można mówić ( i pisać) wiele. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule „11 elementów, które powinieneś zawrzeć w CV”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *