List motywacyjny to zmora wielu osób poszukujących pracy. Przyczyną takiego stanu rzeczy prawdopodobnie jest fakt, że musimy napisać coś o sobie w taki sposób, aby przekonać do naszej kandydatury pracodawcę. Nie jest to wcale proste – łatwo tutaj o przesadę. Albo nie chcemy się „przechwalać” i nie piszemy o swoich osiągnięciach, albo kierując się radą, że trzeba pokazać się z jak najlepszej strony, piszemy wręcz panegiryk na swoją cześć. Co zrobić, aby zachować umiar i jednocześnie osiągnąć zamierzony efekt?

Kreatywny czy nie?

Zanim przystąpisz do pisania listu motywacyjnego, zastanów się, jakiego kandydata pracodawca poszukuje i jakie cechy powinien przejawiać przyszły pracownik. Od tego będzie również zależała forma Twojego listu. Jeśli aplikujesz na tak zwane kreatywne stanowisko, warto tę cechę udowodnić. Na przykład dziennikarz może swój list napisać w formie reportażu, nagrać wideo, a adwokat przygotować mowę sądową. Pamiętaj, aby forma pasowała do branży. Kreatywne dokumenty aplikacyjne nie zawsze są mile widziane, na przykład taki list skierowany na stanowisko urzędnicze może zostać potraktowany mało poważnie.

Wstęp

W odpowiedzi na ogłoszenie… Zazwyczaj od takich słów zaczyna się większość listów motywacyjnych. Niektórzy podpowiadają, że aby się wyróżnić, warto swój list zacząć inaczej. Oczywiście pierwsze zdanie możesz ująć innymi słowami, na przykład:

  • Jest mi niezmiernie miło przestawić Państwu swoją kandydaturę na stanowisko…
  • Chcę zaoferować Państwu moje doświadczenie zawodowe do pracy w firmie X na stanowisku…
  • Przedstawię 5 najważniejszych powodów, dla których warto powierzyć mi stanowisko…

Jednak nadal we wstępie musisz odpowiedzieć na pytanie: „Dlaczego aplikujesz na to stanowisko” – list motywacyjny to pismo formalne i taką ma strukturę. Jeśli wysyłasz do kogoś list lub mail również piszesz, w jakiej sprawie się z tą osobą kontaktujesz. Z listem motywacyjnym jest podobnie.
Co napisać, wysyłając swoją aplikację do firmy, która aktualnie nie poszukuje pracownika? Apel w stylu: „Chcę u was pracować, bo szukam pracy” na pewno nie zostanie pozytywnie odebrany. Pokaż, że interesujesz się działalnością firmy oraz wskaż obszar, w którym chciałbyś pracować.

Rozwinięcie

W rozwinięciu udowodnij, że jesteś odpowiednim kandydatem na to stanowisko. W praktyce oznacza to, że spełniasz wszystkie albo przynajmniej większość wymagań podanych w ofercie. W przypadku, gdy w ogłoszeniu nie ma jasno sprecyzowanych wymagań, zastanów się, jakiego kandydata firma poszukuje i czego może od niego oczekiwać? Podkreśl posiadane doświadczenie i wiedzę, w odniesieniu do stanowiska, na które aplikujesz. Postaraj się, aby cechy i umiejętności, które posiadasz poprzeć przykładem sytuacji, w których je wykorzystałeś. Wyliczanka jak w wierszu Brzechwy Samochwała nie zrobi wrażenia na rekruterze, a wręcz może zabrzmieć nieco arogancko. Unikaj również proszenia o pracę oraz wzbudzania współczucia. Pisz językiem biznesowym – pokaż, jakie korzyści będzie miał pracodawca, gdy Cię zatrudni.

Jeśli posiadasz niewielkie doświadczenie lub planujesz zmienić branżę, opisz umiejętności, które będą przydatne na tym stanowisku. Na przykład, jeśli jesteś urzędnikiem, ale chcesz zacząć zajmować ilustrowaniem książek, napisz, że rysujesz hobbistycznie. Udowodnij, że mimo to, iż nie pracowałeś dotychczas zawodowo w tej branży, znasz się na niej.

Zakończenie

W części końcowej zadeklaruj chęć wzięcia udziału w dalszym procesie rekrutacyjnym. Możesz na przykład napisać:

  • Chętnie przybliżę Państwu swoją osobę podczas bezpośredniej rozmowy.
  • Z przyjemnością udzielę bardziej szczegółowych informacji na temat mojego doświadczenia i umiejętności podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Podsumowanie

  1. Pisz językiem korzyści – pokaż, co pracodawca będzie miał z tego, że Cię zatrudni.
  2. Nie „lej wody” – liczą się konkrety.
  3. Podawaj przykłady.
  4. List dostosuj do konkretnej oferty pracy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *